Followers

Monday, January 9, 2012

Journey of 2nd pregnancy.....^_^

salam semua...

nie aku nak cite serba sedikit tentang 2nd pregnancy aku nie haa..well..aku dapat berita gembira nie masa raya tahun lepas..seminggu pas raya camtu..masa tue period aku dah lewat dalam 2-3 hari camtu...masa tu bangun je dari tido, terus buat ujian upt...alhamdulillah..ianya +ve..;)

masa dapat tahu +ve, seriously aku mmg happy sangat coz since bulan 4/2011 after keluarkan iucd, kitaorg mmg start planning untuk 2nd baby..bole dikatakan setiap bulan tu aku berharap yang period aku akan lewat and aku disahkan hamil sbb kata doktor since dah keluarkan iucd, boleh terus lekat..kira 4 bulan jugak la kitaorg berusaha utk 2nd baby nie...alhamdulillah permintaan aku dan husband dimakbulkan Allah...aku terus buat sujud syukur..;)

after buat upt tu, aku terus ajak husband pegi klinik utk sahkan kehamilan aku nie..yela..takut gak sebab garis tu pun samar2 je kan...masa jumpe doktor tu, doktor x buat scan pun coz dia kata kalo dah upt tu kuar 2 line, mmg sah la yang aku nie pregnant..hehehe..dan kalo ikutkan masa aku jumpe doktor tu, kandungan aku baru 5 week berdasarkan last 1st day period aku bulan 8..doktor kata kalo nak scan tunggu 8 weeks baru leh nampak dan mengikut kata doktor, aku dijangka bersalin pada 15/5/2012..wah..sama bulan dgn tarikh kelahiranku...mana nak tahu kan..kot2 baby kuar time besday..best gak kan..hehehe..awal2 nie aku x rasa apa2 alahan lagi...cuma aku kerap sakit kepala + angin x hingat nyer banyak...masa nie belum muntah2 lagi....


nie 1st scan aku masa 8 weeks..haa..masa nie la, aku dah start muntah2..tambahan pulak kali nie pregnant, angin terlalu banyak dalam badan...ingatkan kali kedua nie better sikit masa yang 1st dulu...sekali tgk lebih kurang jer...kali nie siap dgn sakit kepala bagai..kalo bangun pagi2 tu, okay lagi...masuk jer jam 11.30 ke atas...aku dah mula cari katil coz kepala dah start pusing...memula tu xde la muntah2 yang teruk tapi ada satu hari tu x tahu mana silapnye, bile aku start makan je, terus muntah...masa tu bile tgk dah hampir 6-7 kali kuar masuk toilet, aku terus ajak husband pegi HUKM coz aku penah ada pengalaman muntah2 yang teruk masa time umar dulu..so kali nie mmg straight aku ajak husband pegi HUKM utk masuk air...alhamdulillah,kali nie x kene tahan wad dah hanya 2 botol air jer masuk dalam badan..masa umar dulu sampai 5-6 botol + siap kene tahan wad lagi...doktor kat HUKM bekalkan ubat tahan muntah dan dia nasihat supaya aku x lewatkan makan.

masuk jer 12 weeks, aku diduga bile tetiba ada spotting kat panties..aku mmg dah cuak dah..dah macam2 benda bermain kat fikiran..sekali lagi aku ajak husband pegi HUKM coz aku xnak apa2 trjadi..

alhamdulillah,baby xde pape malah bergerak aktif lagi..kata doktor mungkin ianya lebihan period yang lepas2 dan doktor suggestkan aku untuk makan duphaston sehingga kandungan aku memcecah 16 weeks untuk prevent kandungan daripada gugur.aku sentiasa berdoa mohon pada Allah supaya melindungi baby dalam kandungan nie..masa aku start buat buku pink, awal2 lagi nurse dah suruh aku buat mggt memandangkan family aku ada history kencing manis..nasib baik la utk 1st test mggt nie result semua ok..kandungan hb aku pun ok diparas 12.8/12.7 cmtu..nnt masa 28 weeks ++, aku kene buat 2nd mggt nie...tapi kali nie mybe buat kat HUKM kot sebab aku pun buat check up kt HUKM jugak since aku kene masuk air hari tu.

nie ada la scan masa aku 16/17 weeks..masa scan nie, baby tgh hisap jari..ada sesekali dia menendang..masa nie ingat dah bole tahu jantina tp doktor malas nk cari coz dia kata masih kecik lagi + masih belum clear lagi...geram sgt aku masa tu..ye la..kita punya la excited nak tahu jantina baby,doktor plak buat endah tak endah...tapi yang pasti baby berada dalam keadaan sihat..;)

kan aku ada bgtau yang aku dah pindah sri kembangan kan...sebelum2 nie aku buat check up baby kat KK ttdi.so skrg kene transfer KK sri kembangan berdekatan dengan south city plaza. alhamdulillah masa check tu, aku dah 19 weeks.degupan jantung pun ok 153/mass n hb aku pun maintain 12.7.

17/1/2012 nie next appointment aku kat KK sri kembangan utk check up 23 weeks/5 bulan..so far aku dah rasa tendangan baby since 15 weeks lagi..tapi skrg nie dah makin jelas dah rasa pergerakkan baby..x sabar betul nak tunggu next scan coz aku nak tahu sangat gender baby kat dalam nie...bukan apa..excited nak buat persiapan baby sebenarnye...hehhehe... so far, baju umar masa baby, aku dah start basuh sikit2...tu pun aku selected gak..x semua pun aku akan guna coz baju nie bile dah simpan lama, mula la tinggal kesan bintik2 hitam la...so mana yang agak2 bole pakai lagi, aku basuh..mana2 yang nampak agak lusuh,aku let go jer...mungkin kalo nak beli baju baru pun kene tunggu dah tahu jantina..kalo baby gurl, mmg kene berbelanja skit la kan..kalo baby boy, recyle je baju si umar...betul tak..;)

k la..nnt2 kita sambung lagi kay...nak suapkan si umar nie makan...;)

wassalam..



No comments: