Followers

Friday, January 13, 2012

my little boy..

alamak..punya la ralit dok layan fb,terlupa plak nak update blog..hehe..sorry ek..ingt malam td nak buat entry then buat auto scheduled tp dok ralit baca blog org lain,terus terlupa niat suci tue..hehehe..

anyway, hari nie nak story about my son,umar.. well skrg nie dia tengah menghitung hari utk sambut birthday dia yang ke-3 tahun..pejam celik pejam celik dah besar dah anak mama nie..aku and husband ada la planning nak sambut birthday dia kali nie coz last year x sambut pun sbb ada masalah ekonomi skit..hehehe..so kali nie ingat nak rancang celebrate birthday dia sekali nak buat house warming coz kitaorg kan baru pindah rumah baru..so husband planning nak buat maulud dan aku cadangkan utk buat time besday umar sekali la dgn house warming nye kan..bole ajak jiran2 satu floor nie skali sambil tu berkenalan dgn dorang..ye la.dah nak hampir sebulan lebih aku kat sini, aku masih belum berkesempatan nak berkenalan dengan dorang..penah la terserempak sekali dua masa kat lif tapi sekadar bertukar senyuman je la..atleast, bile buat house warming nie, dah kenal2 rapat, bile ada apa2 leh minta tolong kan..ni karang, bile ada emergancy, x ke haru dibuatnye bile x kenal jiran tetangga..nak minta tolong dengan sape plak kan..huhuhu

so skrg nie aku dgn husband masih lagi dalam perbincangan pemilihan tarikh utk buat majlis birthday umar + house warming..ye la..nak buat majlis cmni,bukan bole main redah jer..kene ada planning sbb melibatkan perbelanjaan yang agak tinggi jugak..plus dengan bilangan jemputan yang perlu diambil kira memandangkan sedara mara belah aku dgn husband pun bole tahan gak la ramai nye..x termasuk jiran setingkat n kawan2..so mmg memerlukan perancangan rapi...lagi pulak, kitaorg kene jugak buat persiapan utk sambut baby ke-2 nie..walaupun due date aku dijangka 15/5/2012, tapi sape bole jangka kalo2 dibuatnye baby nak kuar awal mcm umar dulu..hehehe..so banyakjugak la yang kitaorg kene pikirkan..perbelanjaan utk bersalin nie pun bukan nye sikit2 belanja apatah lagi barangan baby..walaupun recycle barang umar, atleast ada gak yang nak kene beli baru mcm barangan mandian n beberapa baju baru coz ada gak baju2 umar yang dah lama2 tu xleh guna dah..yela..dah nak hampir 3 tahun kot baju tu tersimpan..mana yang elok tu, bole la guna...cuma skrg nie disebabkan jantina baby masih x tahu lagi, tu yang payah sikit nak buat kira2 tu..hehehe..

tengok...padahal awl2 perenggan td aku ckap nak story pasal umar kan..ni dah melalut pasal benda lain plak...hehhehe..anyway, umar nie walaupun dah nak masuk 3 tahun, tapi dia masih belum bole berkomunikasi dengan lancar..mulut nye memang riuh tapi tu la..org susah nak faham apa yang dia cakapkan..tapi satu yang aku perhatikan dia nie, dia mudah menghafal..let say dia dengar lagu kat radio,for 1st time dgr, dia akn senyap..tapi bile dia dgr lagu tu utk kali ke-2, alih2 dah siap leh ikut rentak malah ada juga lirik2 yang dia bole ikut skali...mcm tu jgk la kalo dia tgk cite kartun kat tv, semua lagu yang dimainkan dia akan ikut sekali..x tahu la sape yang dia ikut...hehhe..cuma skrg nie aku tengah pertingkatkan lagi usaha utk ajar dia menyebut dengan jelas..so far dia faham setiap arahan/percakapan cuma dia masih belum bole membentuk ayat yang orang lain bole faham..tapi yang bestnye..aku ajar dia cakap "saya sayang mama"..n surprisely dgn lancar dia sebut saya sayang mama..bile ajar "saya sayang abah"..dia balas "saya sayang mama"...hahahhaha...memang gelak besar la aku dibuatnye...nasib baik abah dia x dengar...hehhehe...kalo x mesti kecik hati...huhuhu..banyak jugak la perkataan yang aku dah ajar..so far alhamdulillah dia ikut tapi tu la...take time jugak la kan nak dia faham sepenuhnya..aku nie plak jenis x sabar...hehehehe...aku ingt nak hantar dia pegi play school..atleast kat sana dia bole belajar bergaul dengan kawan2 and bole improved kan lagi pertuturan dia..tp tu la..kekangan kewangan yang menjadi masalah...insyallah, mama pasti rezeki abah dengan mama pasti ada utk umar..bile kewangan dah stabil, mama akan hantar umar pegi play school k...for time being,biar la mama yang jadi teacher umar kat rumah yer....hehehe

k la..last but not least..nie aku letak gambar umar yang paling latest..

sekarang nie pantang la mama dia nie pegang hp nak amik gmbr, mesti dia suruh snap gambar dia jugak..stye posing cmtu la..berdiri keras cam kayu...hehehehe..jumpe lagi next entry k...

wassalam..



No comments: